avatar Ten blog rowerowy prowadzi Jaszek z miasteczka Szczecin. Mam przejechane 11351.14 kilometrów w tym 0.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 17.39 km/h i się wcale nie chwalę.

baton rowerowy bikestats.pl baton rowerowy bikestats.pl baton rowerowy bikestats.pl baton rowerowy bikestats.pl

Wykres roczny blog rowerowy Jaszek.bikestats.pl
Widget Pogodowy
ScreenSaver Forecast by yr.no

Bieszczady

Szlak Rowerowy Wzgórze Gruszka - Trochę szybciej i bez skrótów

Środa, 14 listopada 2012 | Komentarze 10

Przebyte 42.74 km, w czasie 01:58 h, średnio 21.73 km/h, maksymalnie 66.30 km/h, przy temp. 7.0 ºC

Hoczew - Łączki - Huzele - Wzgórze Gruszka 583 m n.p.m. - Tarnawa Górna - Łukowe - Średnie Wielkie - Kalnica - Kiełczawa - Mchawa - Nowosiółki - Hoczew

Szukając inspiracji na wycieczkę w Bieszczadach trafiłem na stronę www.bieszczady-online.pl. Ponieważ rezyduje w Hoczwi (tak się odmienia Hoczew) podpasowała mi trasa nr 5A - Szlak Rowerowy "Wzgórze Gruszka". Tak jak podaje opis wycieczki na wspomnianej stronie najtrudniejszym elementem jest stromy czterokilometrowy podjazd z Huzeli na Wzgórze Gruszka. Widać to doskonale na przekroju pionowym na mapce poniżej.

Most na Sanie w Lesku

Zaczynam wspinaczkę na Gruszkę

I po chwili muszę zrobić przerwę na zmianę odzienia. Ponieważ miało być dzisiaj zdecydowanie chłodniej założyłem cieplejsza kurtkę. Ale to co sprawdza się na naszych nizinach tutaj nie zdaje egzaminu. Tak na marginesie, słonce jest bardzo nisko i ciężko się robi zdjęcia bez własnego cienia.

I kolejny raz oszukuje, że chcę zrobić zdjęcie. Tak naprawdę szukam powodu do odpoczynku i złapania tchu.

Wydawało mi się, ze dojeżdżam do szczytu wzniesienia i nagle za zakrętem pojawił się taki znak. Nie wróżył on nic dobrego. Został jeszcze najbardziej stromy kawałek podjazdu.

Docieram w końcu na szczyt

I widoki na masyw Chryszczatej oraz zachodnie krańce Bieszczadów wynagradzają wylany pot, za chwilę pomknę z zawrotną prędkością w dół. Pewnie dało by się szybciej, ale strach nie pozwala i trzymam ręce na hamulcach.

Ponieważ widoki są w kierunku południowo-zachodmim, to zdjęcia robię pod słońce.

Docieram do mostu w Tarnawie Górnej, dalej droga biegnie doliną Kalniczki, cały czas się wznosząc, ale jazda nie sprawia większych problemów.

Łukowe, dawna cerkiew greckokatolicka św. Dymitra z 1828, Obecnie użytkowana jako kościół parafialny pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski.

Korzystając z nisko operującego słońca robię sobie Autoportret z Kochanką ;-)

To chyba kiedyś był punkt skupu mleka

Z Kalnicy rozpoczyna się stromy i kręty dwukilometrowy podjazd, to ten drugi pik na przekroju pionowym trasy.

I znowu nagroda za trud na podjeździe - piękne widoki. Do Mchawy już cały czas z górki. Osiągam Vmax 66,3 km/h

Mchawa

Robię fotkę niczym nie wyróżniającej się Kapliczki

I potoku Mchawka

I dopiero po zapoznaniu się z tablicą informacyjną postanawiam przyjrzeć się Kapliczce bliżej, szczegółowy opis na portalu www.twojebieszczady.pl

Do mety pomykam z górki i z wiatrem, robię tylko przerwę na uwiecznienie "progów skalnych na Hoczewce" oznaczonych na mapie jako pomnik przyrody.

Po zakończeniu wycieczki mocno się zdziwiłem analizując licznik. Wyszła niezła średnia. Nie spodziewałem się tego mając na uwadze podjazdy z prędkością 6 km/h ale widać zjazdy 60 km/h podniosły wartość.

Szczerze mówiąc miałem ochotę zrobić skrócik z Średnie Wielkie do Cisowca, ale jak zobaczyłem błotnisty początek szlaku i odniosłem to do poprzedniej wycieczki Szlakiem Dwunastu Strumieni to dałem sobie spokój, bo nie nie miałem ochoty znowu jechać na myjnie.

Wszystkie zdjęcia w wycieczki

A na deser ciekawostka z Muzeum Podkarpackiego w Krośnie, gdzie byłem w ubiegłym tygodniu

Napis na tabliczce:

Latarnie komunikacyjne:
1. parowozowe
2. rowerowe - naftowe (Polska, Niemcy) koniec XIX w.; karbidowa (Niemcy) I poł. XX w.
3. sygnalizacyjne

Kategoria Bieszczady, Wycieczka

Skrótem nad Solinę - Szlak Dwunastu Strumieni

Niedziela, 11 listopada 2012 | Komentarze 5

Przebyte 45.00 km, w czasie 02:56 h, średnio 15.34 km/h, maksymalnie 48.80 km/h, przy temp. 10.0 ºC

Hoczew - Bachlawa - Średnia Wieś - Berezka - Myczków - Kaliszcze - Rapiska - Szlak Dwunastu Strumieni - Zabrodzie - Solina - Jawor - Bóbrka - Myczkowce - Podkamionka - Uherce Tunel - Lesko - Huzele - Łączki - Hoczew

Po wczorajszej 90 kilometrowej wycieczce postanowiłem dzisiaj zrobić jakiś mniejszy dystans. Wybór padł na Solinę. Pogoda jak na tę porę roku wręcz idealna, słoneczko i temperatura dobijająca do 10 stopni. Żeby nie poruszać się tylko asfaltami przestudiowałem dokładnie mapę i znalazłem czerwony szlak rowerowy z Myczkowa do Soliny biegnący równolegle z drogą DW895. W Myczkowie przy kościele zapoznałem sie z tablicą prezentującą gminne szlaki turystyczne. Tutaj czerwony szlak rowerowy z mapy oznaczony był jako pieszy i nosił nazwę: Szlak Dwunastu Strumieni. Gdzieś z tyłu głowy zabrzęczał dzwonek ostrzegawczy, ale jako wychowanek Mistrza Skrótów Montera powiedziałem sobie: a co mi tam, jadę ;-)

W Średniej Wsi znajduje się najstarszy drewniany kościół w Bieszczadach p.w. Wniebowzięcia Matki Bożej, zbudowany w II połowie XVI wieku jako kaplica dworska Balów. Co ciekawe wieżę, która doskonale komponuje się z sylwetką kościoła, dobudowano dopiero w latach osiemdziesiątych XX wieku.

Widok do tyłu na Średnią Wieś

W Myczkowie Szlak Dwunastu Strumieni zaczyna się całkiem ładnym asfaltowym dywanikiem

Przy ostatniej posesji asfalt zamienia się w znośną gruntówkę

I nagle przekonuje się na własne oczy skąd szlak wziął swoją nazwę ;-)

Droga robi się coraz węższa i bardziej błotnista

I nagle znika! Całe szczęście, że szlak jest doskonale oznakowany i po chwili odnajduję w gęstwinie gałęzi trop

Po pokonaniu zjazdu do wąwozu, stracie opaski odblaskowej (chyba tutaj, bo odkryłem to znacznie później), nadzianiu się na krzaczory...

...rozpoczynam bliższe spotkania ze strumieniem

i jeszcze jeden

i jeszcze raz

Przestaje liczyć i skupiam się na przekraczaniu wody w miarę bezpieczne i sucho, raz przejeżdżając a raz przechodząc po kamieniach

Nagle na drodze pojawiła się znajoma zapora, miałem nadzieję, że będzie lepsza nawierzchnia, ale dopiero po dojechaniu do Zabrodzia pokazał się asfalcik

W Solinie natrafiłem na taki obiekt, i nie bardzo wiem, do czego on służy. W dalszej drodze było tego jeszcze kilka sztuk w rożnych miejscach. Misiacz, wiesz coś na ten temat?

W świąteczną niedzielę 11 Listopada wszystkie kramiki w Solinie czekają na klientów

Mnie przyciągnął zapachem serwowany na ciepło górski owczy ser, podawany z żurawiną. Ciekawy artykuł na temat serów na portalu twojebieszczady.pl

Robię popasik na zaporze rozkoszując się smakiem sera, strzelam kilka fotek i lecę dalej, bo o godzinie szesnastej robi się już ciemno

Pozostałości po bunkrach Linii Mołotowa w Bóbrce

Jadąc wzdłuż Jeziora Myczkowskiego

docieram do zapory w Myczkowcach

Na mojej drodze pojawia się całkiem znośnej jakości bruk

Na górze wzniesienia znajduje się platforma widokowa, z której można podziwiać wspaniałą panoramę Sanu

Cały czas jadąc brukiem docieram do skrótu w kierunku Leska. Jest to znakowany szlak międzynarodowy R-63 omijający Uherce Mineralne i kawałek drogi DW895 (Mała Pętla Bieszczadzka)

Czyżby Bobry?

Po dotarciu do Leska poszukałem myjni, żeby zafundować mojemu Kellysowi kąpiel po spotkaniu ze Szlakiem Dwunastu Strumieni. Ja sam nie wyglądałem dużo lepiej, na szczęście założyłem ochraniacze na buty, dzięki czemu obuwie było w miarę suche, a ochraniacze bardzo łatwo wyprać i szybko wysuszyć.

Coraz bardziej podoba mi się w Bieszczadach, chyba trzeba będzie zrealizować odkładany od dawna plan wypadu w te rejony na wakacje.

Wszystkie zdjęcia z wycieczki

Kategoria Bieszczady, Wycieczka

Bieszczadzkie Sine Wiry - Moje pierwsze góry rowerowo

Sobota, 10 listopada 2012 | Komentarze 17

Przebyte 90.15 km, w czasie 04:55 h, średnio 18.34 km/h, maksymalnie 66.30 km/h, przy temp. 8.0 ºC

Hoczew - Nowosiółki - Mchawa - Baligród - Bystre - Łubne - Jabłonki - Habłowce - Cisna - Dołżyca - Przysłup - Kalnica - Sine Wiry - Polanki - Terka - Bukowiec - Wołkowyja - Polańczyk - Myczków - Berezka - Średnia Wieś - Bachlawa - Hoczew

Obowiązki służbowe sprawiły, że znalazłem się na drugim końcu Polski, w Bieszczadach. Ponieważ powrót do Szczecina na weekend, gdy trzeba być na miejscu pracy w poniedziałek rano nie bardzo ma sens, postanowiłem zabrać z sobą rower i pokręcić trochę korbą po górach. Szukając hotelu doszedł mi jeszcze jeden parametr do sprawdzenia - możliwość przechowania roweru. Ponieważ w tym tygodniu operuje w okolicy Sanoka i Leska wybór padł na Hotel Salamandra w miejscowości Hoczew. Po wycieczce okazało się, że ważny jest jeszcze jeden parametr: możliwość umycia roweru. Niestety takiej możliwości nie było i musiałem użyć butelki z wodą. I żeby nie było ;-) nie mam obsesji na punkcie estetyki roweru, ale po przebyciu kilku skrótów po błocie rower słabo nadawał się do jazdy.

Planując wycieczkę kupiłem mapę Bieszczadów, poczytałem trochę przewodniki i chciałem znaleźć jakieś lokalne forum RS, niestety bezskutecznie. Tak tak, wiem: Najczęstsze kłamstwo w Internecie? - Szukałem, ale nie znalazłem. Nie wiem o co chodzi, ale podczas 90 kilometrowej wycieczki spotkałem tylko dwóch kolarzy, których bardzo serdecznie mnie pozdrowili, czyżby spotkania na trasie były tutaj takie rzadkie?

Coś mi się pokrzaczkowało przy planowaniu trasy. Albo ja się pomyliłem, albo googlowa mapa mnie oszukała. Miało być 66 km i jedno duże przewyższenie przed Cisną. Wyszło 90 km i cała masa podjazdów. Sam nie wiem jak dałem radę, czasem na podjazdach miałem 5 km/h. Za to z górki mam nowy rekord Vmax = 66 km/h. Całkowicie inaczej się tutaj jeździ. Uroczyście oświadczam, że nie będę już marudził przy podjeździe z Będargowa do Warnika ;-)

Baza wypadowa - Hotel Salamandra

Piękne widoki zaczynają się zaraz po ruszeniu

W Baligrodzie zamiast Kościoła robię fotki czołgu

Co chwilę jadę wzdłuż lub przecinam rzeczki i strumienie

Mimo, że w Szczecinie nie ma już od dawna ulicy Świerczewskiego, to w Jabłonkach pomnik stoi nieruszony, tak jak go pamiętam z pierwszych wypadów w Bieszczady sprzed prawie 30 lat. Na tablicy jest za to wzmianka o kontrowersyjności postaci Generała.

Domki w widokiem na pomnik

No i się zaczęło. Podobne znaki zobaczę dzisiaj jeszcze wiele razy

Pnąc się mozolnie do góry doszły mnie z lasu powyżej jakieś dźwięki. Na początku myślałem, że to spadające gałęzie. Ale coś za dużo tych odgłosów. Okazało się, że to stado jeleni. Niestety brak szybkiego aparatu z zoomem i refleksu nie pozwoliły zrobić fajnych zdjęć. Ale co widziałem to moje ;-)

Stado szybko przebiegło w poprzek drogi jakieś 30 metrów przede mną i tylko jeden jelonek przydzwonił kopytami w barierę energochłonna przy drodze, moment i nie było śladu po stadzie. Dla osób ze słabszym wzrokiem: jelonek jest po prawej stronie tablicy

A to od dzisiaj mój ulubiony znak

Z tego co pamiętam, 25 lat temu chodziliśmy na piwo do Cisnej, i była tylko jedna knajpa. Dzisiaj jest ich mnóstwo, choć o tej porze roku wiele jest zamkniętych.

Góry robią się coraz wyższe i widoczki coraz piękniejsze

Jedna rzecz się nie zmieniła w Bieszczadach. Ciągłe wycina się tu dużo drzew.

W Komańczy odbiłem w lewo w kierunku Rezerwatu Siwe Wiry. Ponieważ oznakowanie było słabe, zagadnąłem tubylca. Powiedział, żebym tylko nie skręcał na mostki. I dobrze, że zapytałem, bo dwa razy lepsza droga skręcała w prawo na mostki, a oznakowania nie było.

Za to fajnie oznakowane i opisane były wioski, po których nie ma już śladu

Nagle stało się coś niesamowitego. Nie wiem czy sprawił to widok gór, czy szum Wetlinki wzdłuż której podążałem, czy może zapach ścinanych przez pilarzy drzew, ale poziom endorfiny podniósł mi się tak niesamowicie, że zacząłem krzyczeć ze szczęścia. Dawno nie czułem takiej euforii.

Na szczęście mam kask ;-). Co prawda był znak, że droga jest w budowie i zakaz wjazdu, ale za bardzo się nie przejąłem. A co? Miałem zawrócić?

Łatwo nie było. Błoto i kamienie wielkości jabłek. Maszyny i robotnicy. Ale widoki wszystko zrekompensowały. Dotarłem do asfaltu. Teraz tylko walka z podjazdami.

Myślałem, że jak dotrę do Jeziora Solińskiego, to zrobi się płasko. Myliłem się.

W Wołkowyi byłem parę razy w latach osiemdziesiątych. Nic nie poznałem. W sklepie uzupełniłem zapas wody, wsypałem magiczny proszek, zdobiłem fotkę uwalonego roweru i ruszyłem w drogę. Oczywiście pod górkę.

Czy ten Kościółek był taki wyjątkowy żeby stanąć i zrobić zdjęcie? Nie, po prostu szukam pretekstu, aby przestać pedałować pod górkę i zrobić chociaż chwilkę przerwy.

Widok na Jezioro Solińskie. Jeszcze tylko parę kilometrów i będę w domu, tzn. w hotelu.

Niby kilometrów nie dużo a jednak wycieczka była wyczerpująca. Trochę się odzwyczaiłem od samotnych wypadów. U nas w Szczecinie to niespotykane ;-) Ale jestem zadowolony. Super wypad.